Matsmarts affärsidé blir ”win-win” för branschen

7 oktober, 2014

Vad fyller Matsmart.se för funktion?

– Det är ett välkänt problem i branschen att fullt ätbar mat ofta slängs. Vi hjälper leverantörer och grossister med överlager, felmärkta och utgångna förpackningar, korta datum osv.  En vanlig matbutik kan t ex inte ta emot en pall med makaroner som har tre veckor kvar till bäst före-dagen passerar. Vi köper den istället och löser ett problem. Grossisten slipper kostnaden, frigör plats osv och Matsmart kan sälja billigt, kunden kan fynda och samtidigt gör vi en liten insats för svinnet tillsamman, säger Karl Andersson, en av hjärnorna bakom Matsmart.

matsmart_bild

BILD: Ulf Skagerström och Karl Andersson driver Matsmart.se tillsammans. Erik Södergren är inte med på bilden men han ingår också i gruppen.

 

Vilka är era kunder?

– För närvarande har vi mest privatpersoner, men företag och organisationer är också välkomna.

Hur ställer sig kunderna till er idé?

– Vi har fått mycket positiv respons från våra kunder. Många tycker att det är ett viktigt initiativ inom ett område där vi behöver ta ett gemensamt ansvar.

Ingen som tycker att ni säljer ”gammal mat”?

– Jo, vi har märkt att den stora massan är ganska okunnig och därmed skeptisk. I Storbritannien är konsumenterna generellt betydligt mer kunniga om matens hållbarhet. Vår avsikt är definitivt att bidra till att medvetandegöra och till viss del utbilda inom dessa frågor. Det är en tacksam uppgift, vi märker att frågan berör och det är ganska enkelt att förklara.

Vad är den största utmaningen? 

– Förutom alla praktiska utmaningar som frakt, plock, lager, varor, emballage och en massa annat så är det nog att utbilda och förklara win-win-situationen med vår affärsmodell. Vi vill nå och prata med många snabbt, något som kräver förmågan att kommunicera på ett vettigt sätt samt att det kostar en hel del pengar.

Har ni några konkurrenter? 

– Både ja och nej, dvs den mat man handlar hos oss kommer man sannolikt inte handla av någon annan, men vi ser oss snarare som lösningen på ett problem i branschen.

Blir det någon mat över?

– Vår målsättning är att vara en slutdestination och än så länge har det inte varit några problem alls. Det vi har köpt in har vi sålt slut. Vi kan även reglera detta till viss del med priset.

 

 

 

 

 

{ 0 kommentarer… lägg till en nu }

Lämna en kommentar

Previous post:

Next post: