Bäst före 2017 – Kampanj för att minska matsvinnet

12 juli, 2017

Bäst före 2017

Bakom kampanjen står Foodloopz, som vill inspirera andra och ge handfasta tips hur vi tillsammans kan minska på matsvinnet.

Kampanjen Bäst före 2017 startade under Almedalsveckan och kommer att pågå under resten av året. På kort sikt syftar kampanjen till att uppmärksamma att vi i stor utsträckning inte längre litar på vår egen förmåga att avgöra om en vara är ätbar eller inte.

Istället litar vi ofta fullständigt på datummärkningen på varan, och många misstolkar vad den egentligen betyder.

På längre sikt är målet att kampanjen ska leda till att reglerna för datummärkning på både svensk nivå och EU-nivå, ses över, ett arbete som redan är påbörjat.

Samarbetspartners till Bäst före 2017 är Matsvinnet, MoveByBike, Pool.farm och Sopköket.

Vill du läsa mer om Bäst före 2017, bidra och dela budskapet kan du ta del av kampanjmaterial här.

{ 0 kommentarer… lägg till en nu }

Lämna en kommentar

Previous post:

Next post: