Så håller potatis längre

Potatis är en tålig knöl som vid rätt förvaring kan hålla upp till åtta månader. Optimal förvaring är mörkt och vid en temperatur mellan +4 till +6°C. Förvaras potatisen ljust kan den bilda ofarligt klorofyll som gör den grön. Den ofarliga gröna färgen signalerar även att det kan ha bildats giftiga glykoalkaloider i potatisen och därför ska man slänga gröna potatisar. Glykoalkaloider kan även bildas om potatisen skadats och därför bör man skära bort det skadade området med god marginal.

Hållbarhet på potatisOm potatisen förvaras varmt skrumpnar den ihop för att vattnet i knölen dunstar bort. Värme kan även leda till att potatisen börjar gro. Potatis förvaras ofta både ljust och varmt i butikerna och kan av den anledningen både skrumpna och gro trots att du förvarar knölen mörkt och svalt hemma. Kontrollera därför packdatum på påsen med potatis innan du köper. En rekommendation är att potatisen säljs och konsumeras inom 14 dagar efter packdatum. Om potatisen förvaras för kallt börjar den omvandla en del av stärkelsen till sockerarter och det gör att potatisen blir söt och vattnig.

Potatisen är på många sätt tålig, men den är känslig för eten som är ett mognadshormon i gasform som produceras av alla växter. Du bör därför inte förvara potatis tillsammans med stora etenproducenter som tomat, avokado, äpple och päron. Potatisen tål inte stötar då det kan orsaka brunfärgning som inte ser så aptitligt ut.

Kokt potatis som blivit över förvaras bäst i kylen och klarar sig i minst fem dagar. Den blir som ny efter en sväng i stekpannan. Andra användningsområden är potatisbullar eller varför inte blanda i några kokta potatisar i degen när du bakar så får du ett saftigare bröd? Kokt potatis blir vattnig och trist av att ha legat i frysen, men om du får potatismos eller gratäng över går det bra att frysa in och ta fram vid senare tillfällen.

Potatis är ett av våra käraste baslivsmedel även om den på senare tid fått komma lite på skam i dieter som GI och LCHF. Potatis är lättodlad och ger en hög avkastning vilket gör att den ger ett högt utbyte av energi i form av kolhydrater och stärkelse. Att potatisen dessutom är rik på bland annat C-vitamin kanske inte är något vi tänker på i första hand?

Källa: LivsmedelsSverige